Tips voor een goed gesprek met uw kind
‘Hoe help ik mijn kind bij studiekeuze?’ Als u met uw kind in gesprek bent, denkt u vooral aan wat u inhoudelijk wilt overbrengen. Maar of u daarin slaagt, is afhankelijk van hoe uw relatie met uw kind op dat moment is.
Annemiek van Kessel, schrijfster en loopbaanprofessional, legt uit wat voor haar dé voorwaarde is voor een succesvolle loopbaanoriëntatie van leerlingen:
“Motivatie vormt de basis voor een succesvolle loopbaan. Als scholieren weten wat hen motiveert, vinden ze makkelijker een studie die bij ze past en is de kans groot dat zij die afmaken. Ze vinden sneller werk waarin zij zich thuis voelen. Als ouders hun eigen ambities ten aanzien van hun kroost opzij durven te zetten, kunnen zij hun kinderen helpen ontdekken wat hen in beweging brengt, waar ze warm voor lopen en wat ze gemotiveerd houdt. Een win-win-situatie voor ouder, kind en school.”
Als u wilt dat de inhoud van uw boodschap goed overkomt, kunt u er beter voor zorgen dat wat u zegt zo goed mogelijk ondersteund wordt door de manier waarop u het zegt en de omstandigheden waaronder het gesprek plaatsvindt.
Tip van de redactie van De Studiekeuzekrant.
Vraag hier een brochure aan van een of meer opleidingen: Bachelor opleiding
En laat die lekker rondslingeren in huis!
Is er sprake van een vriendelijke, gemoedelijke sfeer? Bent u enthousiast in gesprek of juist verwikkeld in een verbeten discussie die op ruzie dreigt uit te lopen? U ziet, er zijn verschillende manieren waarop u in gesprek kunt zijn.
Aandacht besteden aan de omstandigheden waaronder u het gesprek met uw kind aangaat, loont. Stel uzelf bijvoorbeeld de vraag: Maak ik het officieel, in de trant van ‘wij moeten praten als je straks uit school komt’ of wil ik een spontaan moment aangrijpen, bijvoorbeeld onder het eten of tijdens een winkeluitje? U kunt er ook voor kiezen om een moment te ensceneren. Zoals een wandeling of een museumbezoek. Afhankelijk van wat u wilt bespreken, te weten wilt komen of over wilt brengen, kunt u de omstandigheden enigszins naar uw hand zetten. En soms helpt u uw kind door uw ideeën of mening niet rechtstreeks met uw kind te bespreken maar bijvoorbeeld via uw partner, een ander kind, vriend of vriendin, uiteraard binnen gehoorsafstand van uw kind. De informatie komt dan heus wel binnen en uw kind kan er daarna mee doen wat hij zelf nodig vindt.
3 tips
Wees nieuwsgierig
Uw kind wil graag zijn of haar verhaal vertellen. Wees nieuwsgierig naar de verhalen die zij of hij te vertellen heeft, vraag naar haar of zijn mening. Want heus, de mening is er al en de ideeën zijn er, al staan ze nog in kinderschoenen. Waardeer het kind om wat zij of hij te vertellen heeft en wat het vindt. Op die manier creëert u een gevoel van veiligheid die uitnodigt om open te zijn.
Voorbeeldvragen:
# ‘Je vertelde laatste dat Pauline architect wil worden; wat vind jij daar eigenlijk van?’
# ‘Weten Jasper en Adriaan al wat ze gaan studeren? Wat verwacht jij dat ze gaan doen?’
# ‘Jij had het een poosje geleden over Econometrie. Hoe ben je op dat idee gekomen?’ ‘Kun je mij vertellen wat die studie inhoudt?’
# ‘Hoe was de open dag op de Hogeschool van Amsterdam?’
# ‘Even los van je vooropleiding: wat zou je nou het allerliefste willen doen?’
Wees duidelijk en geef ruimte
Maak de manier waarop het gesprek verloopt bespreekbaar. Dit kan zeer effectief zijn als het gesprek in eerste instantie niet wil vlotten. Wees duidelijk over uw bedoeling tijdens het gesprek. U herkent vast wel de situatie dat u verstrikt raakt in een gesprek waarin irritatie optreedt, bij u of bij uw kind en naarmate het gesprek vordert, wordt het er niet beter op. Dan kan het helpen om te benoemen wat u ervaart ‘Joh, dit gesprek loopt helemaal niet zoals ik het hoopte, eigenlijk wilde ik graag jouw mening horen.’ Zo’n onderbreking kan helpen om de gemoederen weer tot bedaren te brengen en de focus weer op de inhoud te leggen. Om een voorbeeld te noemen: ‘Je vertelt nu drie dingen tegelijk, ik kan het daardoor niet meer volgen. Wat vind jij het belangrijkste om te vertellen?’ Of ‘Ik vind het heel belangrijk om hier over te praten.’
Druk gerust uw gevoelens uit tijdens het gesprek, wat uitspraken met u doen, wat de sfeer van het gesprek met u doet. Soms is het zinvol om het doel van het gesprek van tevoren duidelijk te maken: ‘Ik wil graag even met je praten over je studiekeuze. Zullen we het daar na het eten even over hebben?’
Geef uw kind ruimte om dingen te laten bezinken, geef ook ruimte aan stilte. Wees u ervan bewust dat uw kind druk bezig is om te leren hoe communicatie werkt. Door de wijze van communicatie zelf en wat het met u doet aan de orde te stellen, maakt u het voor uw kind mogelijk om van u te leren, van zichzelf te leren.
Toon respect
De gelijkwaardigheid en het respect waarmee u uw kind bejegent zijn erg belangrijk. Uw kind is tijdens de adolescentie erg gevoelig voor signalen dat hij niet serieus genomen wordt of dat zijn mening gebagatelliseerd wordt. Laat uw kind dus merken dat u open staat voor zijn ideeën en meningen, stel ze ter discussie, spreek erover. Kortom, stel uw kind in de gelegenheid om zichzelf, zijn zelfbeeld en zijn wereldbeeld te ontwikkelen.
Voorbeeldvragen:
# ‘Heb je gehoord dat er een 15-jarig meisje is geronseld voor de jihad in Syrië. (…) Wat vind je daarvan?’
# ‘Zou jij minder willen werken (en dus minder geld verdienen) als daardoor meer mensen een betaalde baan zouden krijgen?’
Annemiek van Kessel
Annemiek van Kessel studeerde Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In 1995 startte ze een adviesbureau voor personeelszaken. Ze verdiept zich graag in wat mensen drijft en hoe ze hun mogelijkheden optimaal kunnen benutten. In 2007 besloot Annemiek haar hart te volgen en te doen waar ze van houdt: schrijven. Samen met Marion van Hoof schreef ze, speciaal voor ouders de Studiekeuzegids, help uw kind op weg (2010). Andere publicaties: Zieleroerselen, portretten van vijftien psychiaters (2008), De kracht van motivatie (2013) en Let niet op de rommel (2013) .
www.studiekeuzegids.com (inkijkexemplaar)