Ontwikkelingspsychologen en marketeers maken een onderscheid tussen vier groepen jongeren: kids (6-8 jaar), teens (9-12), tweens (13-19) en young adults (20-34). Deze groepen vragen allemaal een andere aanpak. Kids willen spelletjes, teens zoeken informatie, tweens willen met vrienden communiceren en young adults willen op een rustiger manier kennis opdoen die relevant is voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling?
Het is dus belangrijk om als ouder, mentor, decaan en (studieloopbaan-)begeleider, goed te begrijpen hoe je kunt aansluiten én aanspreken bij deze verschillende groepen – met name bij de young adults.
De generatie Y: denken, voelen en doen
In denken, voelen en ‘doen’, hoort uw kind vermoedelijk tot ‘Generatie Y’- de generatie die is geboren ná 1988. Voor hen is het vanzelfsprekend dat techniek snel gaat en de wereld veranderlijk en maakbaar is. Een dynamisch leven, multitasking, een ‘wispelturige’ houding naar ‘verplichtingen’ en het gebruik van social media vinden jongeren van nu doodnormaal. Zélfontwikkeling staat voorop – geruggesteund door de liefdevolle én financiële steun van het thuisfront. En wat een grotere drempel leek te zijn voor de voorgaande generaties: zij wensen graag persoonlijk passende keuzes te maken.
Studiekeuzestress in een keurslijf. Studeren, een risicovolle onderneming?
Een studiekeuze. Is uw kind hier wel aan toe? Keuzedwang, opgejaagd door overgang naar bovenbouw of naderend eindexamen. En wanneer die keuze gemaakt lijkt te zijn, ontstaan twijfels. Over de onderwijsinstelling (is deze opleiding een goede keus en dit scholingsinstituut dan wel het beste?). Let op de innerlijke criticus in u: biedt deze studie baanzekerheid en inkomen?
De druk om een juiste keuze te maken is hoger dan 5 of 10 jaar terug. Waarom? Vanwege het bindend studieadvies op de vervolgopleiding, de studiekosten, het leenstelsel en die vervelende keuzedeadline van 1 mei! En wanneer je studeert en gestart bent met een opleiding, is het door alle nieuwe regels nog eens extra van belang om binnen de termijnen af te studeren, alle vakken te halen en vooral niet te switchen van studie. Lukt dat niet, dan wordt studeren bijna onbetaalbaar!
Een studiekeuze maken: gras groeit niet harder wanneer je er aan trekt!
Het maken van een studiekeuze is een persoonlijk proces dat tijd en aandacht vraagt. Op een middelbare school worden keuzes dikwijls afgedwongen door cijfers, het jaarklassensysteem en bindende overgangsnormen. Zo is er onvoldoende ruimte voor een persoonlijk afwegingsproces. Met een goede studieloopbaanbegeleiding, is die ruimte er wél en wordt het risico op een niet passende studiekeuze verkleind. Het bespaart ouders én kinderen tijd, geld en demotivatie en frustratie. De opbrengst is een hogere prestatiemotivatie en kans op beter passend werk later. Meer info: http://www.agathon.nl/studiekeuze-en-beroepskeuze.html